Jak se fotí pod vodou?

Focení pod vodou je velmi obsáhlá a zajímavá problematika, kterou se tady pokusím zjednodušeně objasnit. Při fotografování celků je nejobtížnější vyvážit přirozené světlo se světlem umělým tak, aby scéna vypadala přirozeně a obě části byly správně exponovány. Osobně fotím už jen v manuálním režimu fotoaparátu i blesku.

Focení pod vodou je velmi obsáhlá a zajímavá problematika, kterou se tady pokusím zjednodušeně objasnit .


Viditelnost pod vodou
Voda sama je pro podvodního fotografa největší oříšek. I v té nejčistší jsou rozptýleny částice nečistot nebo drobných živočichů, které snižují viditelnost. Za vynikající a hraniční viditelnost pod vodou považuji 50 metrů - vyskytuje se nejčastěji v uzavřených prostorách třeba v jeskyních. V mořích je obvyklá viditelnost okolo 15 - 30 metrů, i zde je ale mnoho faktorů, které ji mohou výrazně snížit.
V našich českých "potápěčských" vodách se pohybuje viditelnost okolo 2 - 6 metrů,přinejlepším 8 - 12 m (velmi dobré počasí, pod ledem, apod.). Pro získání kontrastních snímků je ale dobré fotit na maximálně 1/3 vzdálenosti, na kterou pod vodou vidíte. Při viditelnosti 3 metry byste se tak od objektu neměli vzdálit více než jeden metr.

Barvy
Další velký problém je pohlcování barev vodou. Nejdříve mizí teplé barvy - červená, oranžová a žlutá (červená již kolem 5 metrů hloubky) a nakonec zůstává - třeba v moři - pouze modravé světlo. Bez vlastního zdroje světla pak vznikají monotónní a zašedlé snímky. Výjimkou, kdy přídavné světlo není zapotřebí i v hlubší vodě jsou snad jen siluety objektů proti hladině, případně fotky vraků ve velmi čisté vodě.
Potápěč-fotograf může oživit barvy používáním externích zdrojů světla - blesků a speciálních lamp. Zabudovaným bleskem ve fotoaparátu si moc nepomůže, protože vzhledem k jeho umístění nasvítí roztpýlené částice ve vodě (vznikne "zasněžený záběr") a navíc je interní blesk slabý. Výjimečně se nechá použít pro záběry z velmi malé vzdálenosti.


Podvodní fotograf - zvláštní poddruh potápěče
Všechny tyto faktory a nepřátelské vodní 3D prostředí, spousta techniky, rukavice, které stěžují ovládání přístroje, ztížená komunikace s lidským modelem, snadné zkalení svého "ateliéru" a mnohá další úskalí komplikují podvodnímu fotografovi život. V neposlední řadě je to i fakt, že do určité míry svým "nestandardním" chováním (osobně jsem třeba schopna strávit u zajímavého objektu půl hodiny) limituje svého kolegu - potápěče, případně celou skupinu. Dobrý parťák-model se proto shání dost obtížně.


Focení celků pod vodou
Základem úspěchu fotografa je na tomto místě "odstranit" maximum vody mezi objektivem a objektem. Voda je asi 800 x hustší než vzduch a objekty v sobě ponořené pozorovateli opticky přibližuje a zvětšuje. Pokud chci tedy na snímek dostat celkovou atmosféru pod vodou, větší (a vlastně ještě vodou zvětšený) objekt - třeba vrak nebo velký korál, potápěče s nějakým živočichem,atp., hovoříme o "Celku". K takovému snímku se pod vodou používá extrémně širokoúhlých objektivů. Ohnisková vzdálenost takového objektivu může být již od 12 - 20 mm. Takový objektiv, případně předsádková čočka, umožní z malé vdálenosti zabrat větší objekt a zároveň zachovat kontrast a díky malé vzdálenosti od objektu jej dovolí alespoň částečně nasvítit - v případě celků nejlépe dvěma blesky na dlouhých a nastavitelných ramenech. Dosah i velmi silných podvodních blesků je totiž vodním prostředím také velmi omezen, odhadem na 1,5 - 4 m (záleží na čistotě vody a síle blesku).

Při fotografování celků je nejobtížnější vyvážit přirozené světlo se světlem umělým tak, aby scéna vypadala přirozeně a obě části byly správně exponovány. Osobně fotím už jen v manuálním režimu fotoaparátu i blesku.


Focení polocelků a makra
Pro záběry ryb, malých živočichů, torza kolegy-potápěče,atp. může být dostačující běžný kompakt v pouzdře, který mívá obvykle ohniskovou vzdálenost od 28 - 38 mm. Ve velmi malé hloubce můžete získat při dobrém počasí hezké snímky i bez přídavného osvětlení. Většina dnešních digitálních fotoaparátů má režim makro,který vám umožní fotit z velmi malé vzdálenosti. Dobrá makro fotka ale vyžaduje velmi kvalitní světlo, respektive nasvícení a to nejlépe pomocí dvou malých blesků (dvou kvůli eliminaci tvrdých stínů). Dobrých výsledků lze dosáhnout i s jedním bleskem a odrazovou destičkou na druhé straně.


Ceny podvodního vybavení
Pokud si koupíte pouze (relativně levné) podvodní pouzdro na svůj fotoaparát - kompakt, brzy zjistíte, že to nestačí a spolu s dalším příslušenstvím (především podvodním externím bleskem) se vám cena setu může vyšplhat na několik desítek tisíc korun. Vzít si pod vodu digitální zrcadlovku znamená investovat do podvodního pouzdra, portu, ramen a blesku šedesát a více tisíc korun.

Navíc je tu stále riziko, že přístroj vytopíte a zničíte. Těsnění v pouzdrech obstarávají jen gumové těsnící kroužky a je třeba pečlivé údržby a čistoty. Stačí jediný vlas, písek nebo jiná nečistota a voda pronikne dovnitř...

 

Alena Voráčková

 

 

 

 Velkoobchodní i maloobchodní prodej - pište na náš mail .....ivana.stastna@potapeniproradost.cz

Prodáváme i servisujeme vše co se týká světel a automatik.

Oblíbené odkazy